verkeersregelaars

De verkeersregelaar. Hoe werkt dat?

Als je al wat rijervaring hebt, heb je het vast al eens gezien, een verkeersregelaar. Misschien ben je tijdens je rijles al eens een verkeersregelaar tegengekomen. Maar weet je ook hoe het zit? Wat betekent het als een verkeersregelaar zijn rechter arm omhoog heeft? An wat betekent het als hij zijn linker arm opzij heeft?

Als je een verkeersregelaar tegenkomt is het belangrijk dat je zijn aanwijzingen opvolgt. Het is namelijk zo dat zijn aanwijzingen gelden boven de verkeersborden. Dus als het verkeersbord zegt dat jij ergens 80 kilometer per uur mag rijden en de verkeersregelaar geeft aan dat jij vaart moet minderen, moet je dat doen.

De boete voor het negeren van een verkeersregelaar is erg hoog, dat krijg je al te horen tijdens je rijlessen in Almere. Niet alleen als automobilist zijnde kan je een boete krijgen voor het negeren van een verkeersregelaar vertelt motorrijschool Motion uit Almere. Ook als jij aan het fietsen bent en je negeert de verkeersregelaar kan jij een boete krijgen. Als jij niet weet wat een verkeersregelaar bedoelt, is het ook vrij lastig om de aanwijzingen die je krijgt op te volgen.

Maar wat bedoelt een verkeersregelaar?

Als de verkeersregelaar zijn rechter hand omhoog heeft, is dit een algemeen stopteken. Iedereen moet dan dus stoppen.

Als de regelaar zijn linkerhand naar links uitsteekt, houdt dit in dat al het verkeer dat hem van voor nadert, moet stoppen.

Als hij zijn rechterhand naar rechts uitsteekt, moet al het verkeer dat de regelaar van achter nadert stoppen.

Als hij zijn beide handen uitsteekt, moet het verkeer van voor en van achter stoppen.

Als de regelaar zijn rechter hand naar voor uitsteekt, moet al het verkeer van rechts stoppen. (Het verkeer nadert dan dus ook van de zijkant.)

Als hij zijn met zijn arm op en neer gaat, betekent het dat de regelaar wil dat de snelheid verminderd wordt.

Nu weet je hoe het werkt en zal je bevelen van een verkeersregelaar kunnen opvolgen.